Time also can be Frozen

www.EXPOSUREMAN.com

Time also can be Frozen

www.EXPOSUREMAN.com

معرفی (DNG (Digital Negative


DNG فرمت RAW تعمیم یافته برای دوربین های دیجیتال است. شرکت Adobe با معرفی فایلی با خصوصیات جدید راه حلی را برای افزایش استفاده از فرمت های RAW  دوربین که موجب پیچیدگی هایی در استفاده از نرم افزارها و نگرانی هایی درباره آرشیو کردن به مدت طولانی فایلها می شد، ارائه می دهد.


DNG با قابلیت انعطاف پذیری و سازگاری کافی برای پشتیبانی از تقریبا تمامی انواع دوربین های دیجیتال طراحی شده است و همچنین قادر به همگام بودن با تکنولوژی در طی زمان می باشد. اگرچه این فرمت برای استفاده درون دوربین های دیجیتال طراحی شده  اما عکاسان همچنین می توانند به عنوان یک کانورتر (تبدیل گر) در نرم افزارها از آن استفاده کنند. DNG با پیشنهاد یک شیوه یکپارچه برای ذخیره کردن فرمتهای RAW، استفاده از فایلهای RAW را برای خیدار و فروشنده ساده می کند. بنابراین باید مورد توجه تولیدکنندگان دوربین، نرم افزار، پرینتر و تمامی سخت افزارهای دیگر عکاسی قرار گیرد.


RAW چیست؟

واژه RAW به فرمت عکسهایی گفته می شود که ظاهر (exposure) شده اند ولی پردازش نشده اند. یک فایل RAW حاوی پیکسل های حقیقی است که توسط سنسور (حس گر) دوربین گرفته شده پیش از اینکه متحمل هرگونه پردازشی درون دوربین گردد.


یک فایل JPEG یا TIFF تمام رنگی بطور معمول از سه کانال رنگهای قرمز، سبز و آبی تشکیل می شود. رنگ هر پیکسل در عکس شامل مخلوطی از مقداری قرمز، سبز و آبی به میزان های مختلف است. برای جبرتان این محدودیت، فیلترهای رنگی در هر پیکسل استفاده می شود، بنابراین در هر محل مقدار رنگ قرمز، سبز یا آبی که در آن صحنه وجود دارد را جذب می کند. بعضی از پیکسل ها مقداری قرمز، برخی دیگر سبز و تعدادی آبی را نشان می دهد. وقتی پیکسل های قرمز، سبز و آبی از یکدیگر جدا می شوند، سه کانال رنگ ناقص را بوجود می آورند.


برای تولید فایل JPEG یا TIFF، یک دوربین دیجیتال با این کانالهای رنگ ناقص گرفته شده توسط سنسور شروع می کند، و سپس به محاسبه برای پر کردن حفره های هر کانال می پردازد. در این مرحله تنظیماتی که عکاس قبل از گرفتن عکس انجام داده است – White Balance و Sharpness – اعمال می شود.


می توان این پردازش نهایی فایل ها برای تولید یک JPEG یا TIFF را "توسعه دادن" فایل در نظر گرفت. یک فایل RAW اطلاعات را قبل از این گونه پردازش هایی در اختیار شما قرار می دهد. که شامل کانال های رنگ حقیقی و ناقص گرفته شده توسط سنسور دوربین می شود، به همراه پایگاه داده های قوی تری که چگونگی استفاده از آنها را شرح می دهد. برای مثال، تنظیمات White Balance و Sharpness که عکاس قبل از گرفتن عکس انتخاب کرده بعنوان یک پایگاه داده در فایل RAW دوربین ذخیره می شود. بنابراین هنگامی که فایل در کامپیوتر پردازش شد می توان از آنها استفاده کرد.


مشکل این گونه فرمت های RAW

امروزه هیچ گونه استاندارد پذیرفته شده ای برای ذخیره کردن فایل های RAW دوربین وجود ندارد. نه تنها هر تولیدکننده دوربین فرمت مخصوص به خودش را ارائه می دهد، بلکه اغلب اوقات این فرمت در میان محصولات مختلف یک تولیدکننده نیز متفاوت است.


اگر یک عکاس فایل های RAW را تنها بعنوان مکانیزمی برای به تاخیر انداختن پردازش نهایی فایل ها تا زمانی که او آنها را به کامپیوتر انتقال می دهد استفاده می کند، احتمالا این نبود استاندارد خود را بعنوان یک مشکل نشان نمی دهد. پس از انتقل فایل ها به کامپیوتر، عکاس می تواند فایل ها را به فرمت های JPEG و TIFF با استفاده از نرم افزار های ارائه همراه دوربین تبدیل کند. نتیجه  فایلی با استاندارد و سازگاری گسترده که با کفیتی بالاتری از JPEG و TIFF که در خود دوربین تولید شود، است. در این حالت دیگر عکاس به فایل RAW احتیاجی ندارد.


RAW خود را دور نمی اندازند. این فایل های RAW برعکس، عکاسان فایل های حاوی مواد اصلی و خالص منبع است – معادل دیجیتال نگاتیو فلیم سنتی. پس کاملا قابل درک است که عکاسان  RAWخواستار آرشیو کردن این فایل های باشند، که بعدها در آینده دوباره – و احتمالا این بار به  شیوه ای متفاوت – به پردازش آنها بپردازند. علاوه بر آن، همانگونه که گام های تکنولوژی به جلو می رود، امکان ثبت نتایجی بهتر از آن که امروزه می توانند بدست بیاورند، بوجود می آید، زیرا کانورتر های بهتر و جدیدتری ارائه می شود. پس امروز آرشیو نکردن فایل های RAW به معنای  قربانی کردن انعطاف پذیری و کیفیت است.


ولی فرمت های RAW که درون دربین ها به کار رفته مناسب آرشیو کردن نیستند. مهمترین مسئله برای عکاسان وقتی فرمت فایل آرشیوی خود را انتخاب می کنند، اطمینان از وجود نرم افزاری که در آینده بتوانند آنرا اجرا کنند، است. فرمت های RAW دوربین در بوجود آوردن این اطمینان برای عکاسان به دلایلی ضعیف عمل می کند:


-          منسوخ شدن: یکی از بهترین راه های اطمینان از وجود نرم افزار کانورتر سازگار در آینده، انتخاب فرمتی است که کابران زیادی دارد. اگر جمعیت زیادی از مشتریان از این گونه فایل به خصوص استفاده کنند، تولیدکنندگان را به تهیه نرم افزار کانورتر وا می دارد. فرمت های خاص دوربین در طولانی مدت قادر به ارائه این تقاضا نیست. زیرا تنها یک مدل خاص دوربین این فرمت ها را تولید می کند و وقتی تولید این نوع دوربین متوقف شود، استفاده از این فرمت نیز منسوخ می شود.


-          مستند نبودن: برای عکاسان آرشیو کردن فایل هایشان با فایل های غیر مستند مثل گذاشتن اشیای با ارزششان درون گاوصندوقی است که کلیدش را در اختیار ندارند. مستندات فراگیر لازمه تهیه اطلاعات در مورد چگ.نگی استفاده از این فایل ها در آینده، حتی اگر محصولات اصلی که فایل را بوجود آوردند دیگر در دسترس نباشند.


این قبیل مشکلاتی است که اصولا برای اشخاص که به صورت خصوصی عکاسی می کنند ولی اگر آن را در مقیاس بزرگتر در نظر بگیریم خود را بیشتر نشان می دهد، مانند شرکت ها و سازمان هایی که با عکس های دوربین دیجیتال کار می کنند. این سازمان ها مسلما تعداد وسیع تری فایل برای ذخیره کردن دارند و ضریب اطمینان بالاتری برای ماندگاری آرشیوشان را خواستارند. برای برخی از شرکت ها این عکسها ی دیجیتالی بعنوان دارایی های خاص آن سازمان محسوب می شود، بنابراین از دست دادن آرشیوشان به مهنای زیان مالی قابل توجهی برایشان است. طی سالیان زیاد سازمان ها فایل های زیادی را از دوربین های مختلف بدست آورده اند. آرشیو کردن فرمت RAW دوربین گزینه مناسبی برای آنان محسوب نمی شود. اگر این شیوه ذخیره سازی را دنبال کنند، در طول زمان خود را در میان آرشیوی با هزاران فرمت فایل متفاوت می بینند که تعداد زیادی از این فرمتها دیگر قابل اجرا شدن نیستند.

DNG یک راه حل
بدیهی است که نیاز به یک فرمت RAW جهانی و یکپارچه احساس می شود تا اطمینان بزرگی در آرشیو کردن بوجود آید.همچنین فایل RAW جدید باید داده های حقیقی گرفته شده از سنسور دوربین را نشان دهد، پس مهم است که به مقدار کافی انعطاف پذیر باشد تا وسعت عظیم فایل های دوربین ها را پشتیبانی کند. DNG بطور ویژه با این نظور طراحی شده است.

DNG اکنون توسط Photoshop CS که استاندارد حرفه ای برای عکسهای دیجیتال و همچنین با Element Photoshop که برای آماتورها طراحی شده پشتیبانی می شود. پشتیبانی توسط این نرم افزارها برای عکاسان اطمینان کاملی است که آنها می توانند فایل هایشان را در حال و آینده اجرا کنند.


همچنین موفقیت DNG به در دسترس بودن راههای تبدیل به DNG بسته است. شرکت Adobe نرم افزار جدیدی را بنام Adobe DNG Convertor که در سایت رسمی Adobe.com به صورت رایگان قابل دانلود است را معرفی کرده است.این کانورتر تمامی فرمت های RAW دوربین که توسط فتوشاپ پشتیبانی می شود (بیش از 65 فرمت) را قبول می کند و براحتی به DNG تبدیل میکند. کانورتر DNG همزمان با بروز شدن فرمت های RAW در فتوشاپ توسعه میابد که بدین مهنی است که تمامی فرمت های RAW که در حال حاضر وجود دارند، و چه آنان که در آینده بوجود خواهند آمد را به راحتی قابل تبدیل به DNG هستند. . عکاسان می توانند از این پس یک فرمت مخصوص از فایل های RAW را در آرشیوهای ماندگارشان ذخیره کنند.


منبع:                                                                                     Adobe.com


دانلود:                                                           Adobe DNG Converter.exe




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد